سنگ کودوروی سرپل‌ذهاب بی‌نظیر است

یک باستان شناس گفت: از میان همه سنگ‌های کودورو که کشف شده است ۵۸ مورد آن در شوش پیدا شده است و تنها این نمونه در سرپل‌ذهاب کشف شده است که به این لحاظ در منطقه بی‌نظیر است.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمد امین میرباقری باستان‌شناس و پژوهشگر روز پنجشنبه ۵ مهرماه در مراسم رونمایی از سنگ باستانی کودورو در کرمانشاه، که در خصوص این کتیبه باستانی تاکنون پژوهش‌هایی انجام داده است، اظهار کرد: سنگ کودورو یا سنگ مرزی اثری تاریخی مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد است که سال ۱۳۴۵ در شمال سرپل‌ذهاب کرمانشاه کشف شد و در سال‌های گذشته در موزه ملی ایران نگهداری می‌شده است. 

این باستان‌شناس و پژوهشگر گفت: کودوروها که در زبان اکدی به معنای سنگ مرز هستند، از هزاره چهارم قبل از میلاد تا هزاره دوم قبل از میلاد در بین النهرین رواج داشته‌اند. 

او افزود: با بیان اینکه جنس کودوروها معمولا از سنگ و به ندرت از گِل است و این سنگ‌ها در واقع حدود املاک زراعی را در معاملات زمین بین دو نفر مشخص می‌کردند. 

میرباقری تصریح کرد: معمولا کودوروها دارای یک الگوی استاندارد بوده‌اند، به این معنا که در بالای کودورها شمایلی از خدایان، الهه‌ها و یا نمادهایی از آنها حجاری می‌شد و در ادامه متن معامله شامل وسعت و مشخصات زمین، طرفین و شاهدان قید می‌شده و در پایان متنی بوده با این محتوا که اگر یکی از طرفین به معامله وفادار نماند، به نفرین خدایانی که در بالای کودورو شمایل آنها آمده، گرفتار شوند. 

او افزود: کودوروها در بین النهرین و ایران رواج داشته‌اند و در کشور ما تاکنون در شوش ۵۸ نمونه و یک نمونه  نیز در سرپلذهاب پیدا شده است. 

این باستان‌شناس و پژوهشگر اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام گرفته،مشخص شده است که سنگ کودورو سرپل‌ذهاب مربوط به معامله یک زمین به وسعت ۴۰ هکتار در کنار رودخانه‌ای به نام تورُن بین دو برادر در سال ۱۱۶۰ قبل از میلاد بوده است.

او تصریح کرد: در متون اکدی این سنگ باستانی اسامی چند شهر از جمله هلمن آورده شده که نام قدیم شهر سرپل‌ذهاب است. 

میرباقری در ادامه گفت: در آن زمان از هر کودورو دو نسخه تهیه می‌شد، یک نسخه در نزد صاحب زمین و یکی هم به معبد آن منطقه برده و به عنوان امانت نگهداری می‌شد. 

او در خاتمه با بیان اینکه سرپل‌ذهاب یک شهر باستانی بسیار مهم در گذشته است که در مسیر شاهراه خراسان بزرگ به سمت بین النهرین قرار داشته و باستان شناسان و مورخانه گذشته از آن به عنوان دروازه آسیا یاد کرده‌اند، گفت: تاکنون ۲۵ محوطه باستانی مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد در سرپل‌ذهاب شناسایی و کشف شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070600389
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha